Vårt marketingteamet växer, välkommen Jocke!

Är du nyfiken på hur det är att arbeta på Camelonta? Eller vill du veta vad det innebär att arbeta med digital marknadsföring? Läs då vidare för att lära känna vårt nya stjärnskott till medarbetare, Joachim Ram! Vi kallar honom för Jocke och han delar med sig av sina erfarenheter och heta tips till dig.

 

Lär känna Jocke!

Jocke har nyligen avslutat sin utbildning på Medieinstitutet och är vår nya familjemedlem. Han är född i Brasilien men är uppväxt och baserad i Stockholm. 

 

Vem är Jocke? 

- Jag är 29 år “ung” och du hittar mig antingen i köket lagandes italiensk mat eller på stan med mina polare med en öl i handen. Jag har tidigare pluggat på College i Santa Monica, USA, med inriktning ekonomi och klassisk PR. Under de senaste två åren har jag även tagit Europas första marketing automation utbildning på Medieinstitutet.

 

Hur hittade du till Camelonta?

- Jag gjorde mina första två månader praktik på ett annat företag. Där lärde jag känna Alexander lite kort innan han gick vidare till Camelonta. När min tid på praktiken var över såg jag att Camelonta hade lagt ut en roll som jag tyckte verkade intressant. Jag hörde då av mig till Alexander, som idag är byråchef på Camelonta, och sen ansökte jag till positionen.

 

Vad kan kunder förvänta sig av dig?

- När jag möter kunder så strävar jag alltid mot att vara öppen och transparent. Det är viktigt för mig att få en bra relation med kunderna och skapa en ömsesidig tillit och förtroende. Jag vill gärna skapa en öppen dialog under olika projekt så att inte olika orosmoment eller problem uppstår.

 

Continous learning tror jag är superviktigt

Marknadsföring innebär ett brett område med en rang olika arbetsuppgifter. Här berättar Jocke om hans roll på Camelonta och vilka arbetsuppgifter som är roligast.

 

Vad är dina arbetsuppgifter hos Camelonta? 

- I min yrkesroll får jag jobba med “hela spektrumet” av digital marknadsföring - allt från att skapa strategier till att implementera marketing automation system till annonsering. Här på Camelonta är jag mer av en generalist, men jag kommer att dra mer mot analys- och annonseringshållet. Det finns definitivt en stor variation på uppgifterna och jag ser fram emot att lära mig mer under arbetets gång.

- Continous learning tror jag är superviktigt inom branschen samt att vara lyhörd och uppdaterad på det senaste.

 

Vad är roligast med ditt arbete?

- Det roligaste på jobbet är att det inte blir tjatigt, eftersom alla kunder har olika problem eller uppgifter som ska hanteras. Så det blir aldrig enformigt, vilket jag uppskattar.

 

Vad är utmanande med ditt arbete?

- En utmaningar med mitt jobb är att jag behöver kunna ha många bollar i luften. Det gäller att planera min tid så att jag hinner med de olika arbetsuppgifterna och dessutom gör ett bra jobb.

 

Mindre byrå med större frihet

Vi är idag en liten digital byrå med stora ambitioner att växa. Jocke berättar närmare varför han valde en mindre byrå och varför han vill vara med på vår resa.

 

Vad lockade med Camelonta?

- Det som lockade med Camelonta är det faktum att Camelonta är en mindre byrå, vilket ger mig en större frihet att lära sig nya saker och mycket eget ansvar. Det finns även rum att vidareutbilda mig ifall jag får upp ögonen för en annan sida av digital marknadsföring. 

- Utöver arbetsuppgifterna har Camelonta en underbar personal, som är väldigt trevliga och välkomnar en med öppna armar. Jag tror att vi alla kan vara överens om att trivsamma kollegor är otroligt viktigt!

 

Vad ser du dig göra i framtiden?

- Oj, framtiden är svår att tänka på nu när jag precis har börjat här. Men jag tycker att det jag sitter med just nu är väldigt intressant, så om jag är tvungen att prata om framtiden nu direkt, så är det detta jag vill jobba med.

 

Jockes 4 tips till dig som vill arbeta med digital marknadsföring!

Det här avsnittet är extra intressant för dig som vill växa inom marknadsföringsbranschen eller som är intresserad att få in en fot i branschen. Det går inte att få nog med kunskap, så missa inte Jockes egna tips till dig!

 

1. Var öppensinnad och stanna inte upp!

Jag tror på att man ska vara öppen för utmaningar och att hela tiden vara hungrig efter nya kunskaper.

 

2. Lär dig av andra!

Jag har lite svårt för ordet specialist, då jag känner att det alltid finns rum för att bli bättre. Mitt tips till dig är att inte fastna i ditt egna sätt att arbeta, utan vara öppen genom att lyssna och lära dig av andra.

 

3. Få in en fot i branschen!

Utmaningen med branschen är att det finns så många som vill jobba med marknadsföring och utbildar sin inom området. Om du öppen och har förutsättningarna att erbjuda en liten kortare praktik för att få in en fot, så tror jag att de kan gå långa vägar.

 

4. Fundera på om du vill vara generalist eller specialist!

Generalist tror jag på om du gillar att jobba på mindre byråer, “specialist” om du vill sitta på större företag.

 

Kort recap

Jocke är vår nya medarbetare i marketingteamet och är extra vass inom marketing automation, e-postmarknadsföring och annonsering. Han gillar det faktum att Camelonta är en liten digital byrå med mycket rum för eget ansvar och varierande arbetsuppgifter. Som nyexad är han glad att han får arbeta med hela spektrumet av digital marknadsföring och anser att ständig kompetensutveckling inom området är ett måste. 

 

Jocke ger sina bästa tips till den som är ny i branschen eller som vill börja arbeta med digital marknadsföring. Han uppmanar till att vara öppensinnad för utmaningar, nya kunskaper och andras sätt att arbeta på. Slutligen tipsar han om att praktisera, som en väg in i branschen och att fundera på vilken typ av byrå du vill arbeta på - ett mindre företag som generalist eller större företag som specialist i ett visst område.

 

 

http://www.camelonta.se//media/1688/jockenr1.jpg