5 tips för att välja rätt sökord och boosta din webbtrafik!

5 tips för att välja rätt sökord och boosta din webbtrafik!

Vill du öka trafiken på din webbsida och driva på köp online? Då vill du vara där kunden är och det börjar i sökfältet! 

Enbart i Sverige görs 55 miljoner sökningar på Google dagligen. Genom att buda på rätt sökord kan du nå rätt kunder och boosta trafiken till din sajt! I den här artikeln lär vi dig hur du ska tänka när du väljer sökord och sökfraser.

 Vad är ett sökord?

Ett sökord eller en sökfras är ett eller flera ord som används på en sökmotor (exempelvis Google). Utifrån sökordet letar sökmotorn efter sidor med relevant innehåll. Ju bättre denna matchning är, desto bättre placering får landningssidan. Med en bättre placering genereras oftast fler klick och trafik till din webbsida - vilket är jättebra!

Ett bra sökord är ett ord eller en fras som:

  • kunder kan tänkas söka på

  • är relevant för din produkt eller tjänst

  • har tillräckligt många sökningar för att generera trafik till din sajt

  • har inte för hög konkurrens så att du kan hamna på sökmotorns förstasida

 Grafen nedan presenterar den organiska CTR-nivån för de första 20 sökträffarna på Google. CTR (eng. Click-trough-rate) står för procentandelen visningar som leder till klick. Som vi kan se, genereras flest klick på de högst rankade sidorna och där vill du synas!

 

Grafen är hämtad från Advanced Web Ranking och visar sökresultat för maj 2019.

 

Våra 5 bästa tips för att ta fram relevanta sökord och fraser. Gör såhär:


1. Brainstorma sökord i 3 steg

Steg 1: Som ett första steg är det bra att identifiera bredare ämnen i din verksamhet, exempelvis “blommor” och “krukor” om du har en blombutik. 

Steg 2: Skapa fraser kring ämnet som gör sökningen mer specifik. Det kan handla om platser, produktnamn, målgrupper eller verb som “köpa blomkruka i Tyresö”. 

Steg 3: Få nya idéer genom att Googla på sökfraserna och se vilka förslag som dyker upp.

 

2. Var specifik men inte för specifik

Välj ord som är specifika för ditt värdeerbjudande. Ange också om du är inom ett begränsat geografiskt område! Genom att vara specifik kan du driva kunder till köp online. Det ger dig fördelen att nå kunder som är senare i köpprocessen och som är redo att agera. Dessa kunder söker inte på generella söktermer som “information om TV” utan snarare på “köpa TV Södermalm”.

Genom att vara för specifik, riskerar du att ingen söker på sökorden. Här kan plugin-verktyget Keywords Everywhere hjälpa dig att se hur många som söker på olika sökord.

 

3. Använd Keywords Everywhere

Keywords Everywhere är ett plugin-verktyg för din webbläsare (Chrome/Firefox) som hjälper dig få insikter över hur sökord används idag. Den låter dig se volymen, CPC och nivån av konkurrens för enskilda sökord. De olika värdena dyker vid sökfältet när du gör en sökning på exempelvis Google.

 

Volym = ett genomsnitt av alla sök per månad (beräknas på de senaste 12 månaderna). Tex en sökvolym på 500 betyder att folk har sökt på detta sökord i genomsnitt 500 gånger varje månad, under de senaste 12 månaderna.

 

CPC (eng. Cost-per-click) = en strategi som innebär att annonsören inte behöver betala för visningar, utan endast för varje klick på sökordet. 

 

Konkurrens (competition) = mäter antalet marknadsförare som annonserar för det specifika sökordet. Värdet är mellan 0 och 1, där ett lågt värde betyder färre annonsörer och ett värde närmare 1 indikerar på fler annonsörer. 

 

Tips! Med hjälp av Keywords Everywhere kan du se vilka sökord som används på dina konkurrenters sajter. 

 

4. Tänk utifrån ett kundperspektiv

Välj ditt sökord utifrån realistiska ord som kunder mest sannolikt använder sig av. Vad skulle du söka om du exempelvis ska köpa en ny TV? Här kan det även vara bra att prata med andra och ställa samma fråga.


5. Ha koll på aktiviteter 

Du kan hålla koll på sökordens aktivitet med hjälp av Googles Keyword Planner (sökordsplaneraren). För att använda verktyget behöver du ett Google-konto som är anslutet till ett Adwords-konto. För att ha tillgång behöver du inte lägga penga på annonser.

 Du kan också undersöka sökordens aktivitet på Google trender. Sidan låter dig jämföra olika sökord och se hur sökningarna har gjorts över tid och i specifika geografiska områden. Du kan även se relaterade ämnen och sökningar.

Så vilket sökord ska man satsa på? Fundera över vilka sökord som är relevanta för just din verksamhet. Kika närmare på hur du rankas idag på Googles sökfält och överväg om det känns realistiskt att satsa på sökorden!

Verkar det för omständigt att välja rätt sökord och sköta annonseringen? Låt oss göra jobbet!

Bonustips!
Tänk på att nämna sökordet på landningssidor för att öka den organiska exponeringen. Det hjälper dig även att rankas högre vad det gäller Googles Algoritmer och på så sätt komma högre upp i sökresultatet!